WILCZEK Josef

Doctorant

Sujet de thèse :
L’oppidum Hrazany et la fonction des sites de hauteurs fortifiés de l’époque laténienne en Bohème (et Moravie).
Directeur de thèse : Fabrice Monna.

Thesis title :

Supervisors :
Natalie Venclová (ARÚ AV ČR, Prague) and Fabrice Monna (ArTéHiS, Dijon)

Thesis project

The work of archaeologists is generally based on the classification of archaeological artefacts. Amongst all observable intrinsic descriptors (material, decoration, fabrication mode/chaine operatoire, etc.), the shape is often considered as the most important feature, giving clues to study chronological, social, religious or cultural aspects of ancient populations. Although ceramic classifications are well elaborated nowadays, they are sometimes considered as being subjective, ambiguous and hardly implemented. The main goal of the project is therefore to bridge the gap between archaeology and recent developments in mathematics, statistics and 2D/3D imagery, in order to (semi-)automatize the process of ceramic classification and attribution. We hope that the project will bring a normative and standardized solution, allowing to overcome the linguistic, temporal and spatial limitations. We hope that this solution will be possible to easily generalized and adopted to study other kinds of archaeological artefacts (axes, brooches, swords, etc.). Applied to a corpus of several thousand Central European ceramic vases dated to the Second Iron Age, we hope that this project will considerably contribute to the better understanding of archaeological sites, chronological aspects and interaction mechanisms between Celtic populations.

Research topics

• Second Iron Age
  • Material culture classification
  • Socio-economic impacts of the production
  • Morphometrics, statistics, 3D modelling, pattern recognition, virtual reality application

Article dans une revue

titre
Application de la photogrammétrie à la documentation de l’art rupestre, des chantiers de fouilles et du bâti
auteur
Jérôme Magail, Fabrice Monna, Yury Esin, Josef Wilczek, Chimiddorj Yeruul-Erdenne
article
Bulletin du Musée d'Anthropologie préhistorique de Monaco, Monaco : Editions de Fontvieille, 2017, pp.69-92

titre
Hrnčířské dílny ve Višňovém (Pottery workshops in Višňové)
Josef Wilczek
Pravěk NŘ, 2015, 22 (1), pp.167-256
titre
Unsupervised model-based clustering for typological classification of Middle Bronze Age flanged axes.
auteur
Josef Wilczek, Fabrice Monna, Maréva Gabillot, Nicolas Navarro, L. Brusch, Carmela Chateau
article
Journal of Archaeological Science: Reports, Elsevier, 2015, 3, pp.381-391. 〈http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352409X1530050X〉. 〈10.1016/j.jasrep.2015.06.030〉

titre
Morphometrics of Second Iron Age ceramics - strengths, weaknesses, and comparison with traditional typology.
auteur
Josef Wilczek, Fabrice Monna, Philippe Barral, Laure Burlet, Carmela Chateau, Nicolas Navarro
article
Journal of Archaeological Science, Elsevier, 2014, 50, pp.39-50. 〈10.1016/j.jas.2014.05.033〉